Proč cukr zhoršuje ADHD


Funguje při ADHD dieta s omezením některých surovin? Ano, dodržování výživového plánu u lidí ADHD bohatého na bílkoviny a vitamíny může pomoci kontrolovat příznaky poruchy pozornosti s hyperaktivitou. Ale pouze pokud se vyhnete cukru, umělým příchutím a běžným alergenům. Tady je pár tipů co jíst a čeho se naopak vyvarovat.

 

Vaše strava ADHD: Co jíst, abyste měli příznaky pod kontrolou?

Špatná zpráva: Nedostatek některých druhů potravin může zhoršit příznaky
poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) u dětí a dospělých.

Dobrá zpráva: Dieta pro lidi s ADHD, která se může pochlubit přiměřenou
úrovní správných potravin a makronutrientů, ve skutečnosti optimalizuje funkci
mozku.

Proteiny pro správnou funkci mozku ADHD

Potraviny bohaté na bílkoviny – libové hovězí maso, vepřové maso, drůbež,
ryby, vejce, fazole, ořechy, sója a nízkotučné mléčné výrobky – mohou mít
příznivé účinky na příznaky ADHD. Potraviny bohaté na bílkoviny používá tělo k
výrobě neurotransmiterů, chemických látek uvolňovaných mozkovými buňkami ke
vzájemné komunikaci. Protein může zabránit prudkému zvýšení hladiny cukru v
krvi, což zvyšuje hyperaktivitu a impulzivitu.

Protože
tělo vytváří neurotransmitery probouzející mozek, když jíte bílkoviny, začněte
svůj den snídaní, která je zahrnuje.

ADHD a vyvážené jídlo

I když vaše dítě bude medikováno, velmi brzy zjistíte, že pouze pilulky
nestačí. Když bude váš potomek jíst vyváženou stravu, včetně zeleniny,
komplexních sacharidů, ovoce a spousty bílkovin, jeho chování budete mít
důsledněji pod kontrolou. Doporučujeme, aby polovina talíře byla naplněna
ovocem nebo zeleninou, čtvrtina bílkovinami a čtvrtina sacharidy. Rychlé cukry
nahraďte několika porcemi celozrnných obilovin, které jsou bohaté na vlákninu,  aby se zabránilo prudkému zvýšení hladiny
cukru v krvi a jejímu prudkému poklesu.

Vitamíny a minerály pro ADHD

Mnoho lidí má nedostatek klíčových
vitamínů, minerálů a zdravých tuků, které mohou zlepšit pozornost a bdělost. Doplňky
stravy a strava samotná mohou napravit nedostatek živin, které zhoršují
příznaky ADHD.

Zinek, železo a hořčík

Zinek reguluje neurotransmiter dopamin a může zvyšovat účinnost
methylfenidátu zlepšením reakce mozku na dopamin. Nízké hladiny tohoto minerálu
korelují s nepozorností. Železo je také nezbytné pro výrobu dopaminu. Studie
prokázala nízkou hladinu feritinu (míra zásob železa) u 84 procent dětí s ADHD
ve srovnání s 18 procenty kontrolní skupiny. Nízké hladiny železa korelují s
kognitivními deficity a těžkou ADHD. Stejně jako zinek se hořčík používá k
výrobě neurotransmiterů zapojených do pozornosti a koncentrace a má uklidňující
účinek na mozek.

Všechny tři minerály se nacházejí v libovém masu, drůbeži, mořských plodech,
ořeších, sóje a obohacených cereáliích. Zatímco strava je nejbezpečnějším
způsobem, jak zvýšit všechny tři hladiny minerálů, multivitamínový a
multiminerální doplněk stravy se železem zajistí, že vy nebo vaše dítě získáte
denní referenční hodnotu tohoto minerálu.

Vitamíny skupiny B ve vaší stravě

Studie naznačují, že podávání doplňků dětem, které mají nízkou hladinu
vitamínů B, zlepšilo IQ skóre (o 16 bodů) a snížilo agresi a asociální chování.
Zdá se, že vitamin B-6 zvyšuje hladinu dopaminu v mozku, což zvyšuje bdělost.

Multivitamíny?

Pokud je vaše dítě vybíravý nejedlík, pravděpodobně nedostává denní
doporučenou hodnotu vitamínů a minerálů. Řešením je podávání multivitaminových preparátů.
Vybírejte takové, které neobsahují žádná umělá barviva a příchutě, které
zvyšují hyperaktivitu u některých dětí s ADHD.

Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 jsou považovány za důležité pro funkci mozku a nervových buněk. Nová
studie provedená na univerzitě v Göteborgu ve Švédsku dospěla k závěru, že
denní dávky omega-3, které se nacházejí v mastných rybách, jako jsou sardinky,
tuňák a losos – snižují příznaky ADHD až o 50 procent. V rámci studie
sledovali skupinu dětí s ADHD ve věku 8–18 let, které užívaly rybí olej, během
šesti měsíců došlo u 25 procent dětí k znatelnému snížení symptomů ADHD.

Další studie3 ukázala, že omega-3 mají tendenci se snadněji rozpadat v
tělech pacientů s ADHD než v těch, kteří tento stav nemají. Lidé s ADHD, kteří
mají nízkou hladinu omega-3 v krvi, projeví největší zlepšení mentálního
zaměření a kognitivních funkcí.

Dbejte na to, abyste si vybrali doplněk, který obsahuje více EPA (kyselina
eikosapentaenová) než DHA (kyselina dokosahexaenová).

Ginkgo a ženšen

Tyto bylinky jsou kognitivní aktivátory. Působí jako stimulanty, bez
vedlejších účinků, léčby ADHD. Dospělí a děti, kteří užívají ginkgo a ženšen,
se obvykle zlepšují na stupnicích hodnocení ADHD a jsou méně impulzivní a
rozrušitelní. Asijský ženšen může přehnaně stimulovat mladší děti. Pokud k tomu
dojde, přejděte na tobolky s nižším obsahem ženšenu.

CBD olej

Bylo zjištěno, že extrakt vyrobený z marihuany, CBD, zlepšuje hyperaktivitu
a zvyšuje pozornost, koncentraci a vizuální motorickou koordinaci. Skvěle také
ovlivňuje potíže se spánkem a usínáním. Chrání také mozkové buňky před
poškozením volnými radikály.

Jakým potravinám je třeba se s ADHD vyhnout?

Potraviny a občerstvení s vysokým obsahem cukru

Několik studií naznačuje, že některé děti, které mají ADHD, jsou doslova „zahrnuty“
velkým množstvím cukru. Čím více cukrů hyperaktivní děti konzumují, tím
destruktivnější a neklidnější jsou. Strava s vysokým obsahem cukru zvyšuje u
některých dětí nepozornost.

Mezi běžné věci, kterým je třeba se vyhnout, patří ovocné „nápoje“ nebo
„koktejly“, které mají vyšší obsah cukru než stoprocentní ovocné šťávy. Pečlivě
si přečtěte etikety na potravinách a hledejte následující přísady: kukuřičné
sladidlo s vysokým obsahem fruktózy, dehydratovaná třtinová šťáva, dextrin,
dextróza, maltodextrin, sacharóza, melasa a sladový sirup. Takové výrobky
nekupujte.

Umělá barviva a konzervační látky

Studie publikované v The Lancet7, Pediatrics8 a The Journal of Pediatrics9
naznačují, že některé děti s ADHD jsou nepříznivě ovlivněny potravinářskými
přídatnými látkami. Umělá barviva a příchutě potravin, stejně jako konzervační
látka benzoan sodný, činí i některé děti bez ADHD hyperaktivními.

Vyhýbejte se barevným cereáliím. Nahraďte ovocné šťávy a ovocná pitíčka, z
nichž většina je uměle zbarvená a ochucená, obyčejnou vodou. Pokud vaše dítě
chce pochoutku, nabídněte mu takovou, která neobsahuje barviva a má nízký obsah
cukru.

Potraviny, které způsobují alergie

Podle studií lepek, pšenice, kukuřice a sója způsobují, že některé děti ztrácejí
pozornost a stávají se hyperaktivními. Existuje doporučení, aby byly všechny
děti vyšetřeny na potravinové alergie, než jim budou předepsány léky na ADHD. ADHD
bývá úzce spojeno s alergií na lepek, bílkovinu kravského mléka a vajíčka.