Příroda jako lék na příznaky ADHD

Přemýšleli jste někdy nad tím, zda ke zmírnění příznaků ADHD můžete docílit alternativním přístupem, například pomocí času stráveného v přírodě? Mohou procházky, meditace, čaje, či cvičení ke zvýšené schopnosti soustředění? Studie vedené výzkumnou pracovnicí University of Illinois, Frances Kuo, Ph.D., poskytují spolehlivé důkazy o vazbě času stráveného v přírodě na zvýšenou schopnost soustředit se. Dospělí bez ADHD se lépe koncentrují, pokud často chodí do přírody. Vědci zjistili, že čím větší je expozice přírodě, tím větší je pozornost a schopnost soustředění. Zdá se, že to platí i u dětí. Teorie spočívá v tom, že když se musíte snažit o udržení pozornost, když se soustředíte na úkol, jako je psaní nebo provádění výpočtů – neurotransmitery v prefrontální kůře mozku se vyčerpají. Pokud se snažíte příliš dlouho bez přestávky, narazíte na stav, který lze nazvat „únavou pozornosti“. Musíte nechat systém zregenerovat se a zdá se, že pobyt v přírodním prostředí to umožňuje. Náš tip: Vylepšit funkci neurotransmiterů vám pomůže CBD olej. Neliší se to moc od ADHD, což je v zásadě chronická forma únavy pozornosti. Otázkou je, zda je pozitivní účinek pobytu v přírodě dostatečně velký na to, aby způsobil znatelné snížení příznaků. Ve studii se zeptali téměř 500 rodičů dětí ve věku 5 až 18 let s ADHD na účinek různých mimoškolních a víkendových aktivit. Zlepšily určité outdoorové činnosti schopnost soustředit se? Rodiče uvedli, že schopnost koncentrace jejich dětí byla lepší po víkendu stráveném venku, navíc i při aktivitách provozovaných v přírodě se děti obecně lépe soustředily.

Pomáhá zelená příroda omezovat hyperaktivitu i nepozornost?

Je důvod si to myslet. Studie zdravých dětí zjistila, že ti, kteří žili v bytech s relativně zeleným výhledem, měli lepší kontrolu impulzů než ti, kteří měli výhled do vnitrobloku. Naznačují tak tyto studie, že by rodiče dětí s ADHD měli povzbuzovat své děti, aby trávily více času venku? Jaká jsou rizika? O žádném nevíme – kromě kousnutí hmyzem a podobně. Zdá se tedy, že děti by měly trávit venku více času. Určitě stojí za vyzkoušení. Můžete děti podporovat v tom, aby šly ze školy pěšky, či jim před domácími úkoly dopřát hraní venku. Alespoň půl hodiny. Jejich mozek si odpočine a bude mít více sil na to, aby se koncentroval na domácí úkoly.