Víte, jak se lépe soustředit při domácí výuce?

Při domácí výuce mohou studenti s ADHD čerpat z výhod (pomalejší tempo virtuální výuky, přestávky, možnost pohybu) i nevýhod (žádná sociální interakce, velký důraz na vlastní motivaci) online školy.

Jednou z běžných překážek je soustředění – konkrétně naučit se, jak ignorovat rozptýlení podněty v domácnosti a vytrvat v úsilí, aniž bychom měli učitele za zády.

Málokdo má na online výuku absolutní klid. Menší sourozenci jsou hluční. Rodiče jsou pryč, nebo dělají hluk při homeoffice, či při vaření. Sedíte u počítače a videohry jsou lákavé… Učení doma je plné rozptýlení a mnoho studentů s ADHD považuje za obtížnější než kdy jindy se soustředit na svou školní práci.

Zeptali jsme se studentů, kteří mají ADHD na jejich tipy, které jim pomáhají k lepší koncentraci.

Vizuální plány

Nebojte se vytvořit, nebo požádejte svého rodiče o pomoc se sestavením učebního plánu a odškrtávejte každou položku, kterou dokončíte. Naučte se začít nejméně oblíbenými předměty a pak postupujte k těm oblíbenějším. To, co vás nebaví, si vyžaduje větší koncentraci, a tak je snazší se obtížného úkolu zbavit hned ráno, dokud je váš mozek „čerstvý“.

Budík

Stanovte si čas, za který chcete úkol splnit. Konec časového limitu vám pomůže oznámit budík, či kuchyňská minutka. Budete se tak více snažit, a budete méně koukat kolem sebe a sledovat venkovní dění z okna. Poté si udělejte krátkou přestávku, projděte se po bytě, vyvětrejte se, napijte se.

Antistresové hračky

Použijte gumový balónek, kroužek, anebo například fidget spinner, aby vám pomohly zůstat soustředění a klidní. Klidně si cvakejte tužkou, žvýkejte, o přestávkách si pusťte relaxační hudbu. Existují i aplikace v mobilu například Focus Pro apod, jež jsou vyvinuty pro podporu soustředění a koncentrace.

Odměny

Nastavte si systém odměn, když splníte určitý úkol. Nebo se domluvte s rodiči, určitě vás rádi namotivují.

Hudba

Některým studentům s ADHD pomáhá hudba k lepšímu soustředění. Hudba do sluchátek vám také pomůže odrušit hluk vaší rodiny, když se učíte.

Příroda

Choďte po vyučování hodně do přírody, není právě vhodné celé dny vysedávat u počítače. Je prokázáno, že pohyb na čerstvém vzduchu podporuje koncentraci u osob s ADHD.

Zvažte používání potravinových doplňků, třeba železo, zinek, či hořčík vám mohou pomoci.