ADHD je porucha, která patří do oboru dětské psychiatrie. K správné diagnóze tedy stěží dospějete sami, ale měl by vám s tím pomoci dětský psychiatr. Ten si ke spolupráci na vyšetření může přizvat i další odborníky – neurologa, psychologa, pediatra.
Náš tip: Velmi zajímavá je i psychologie barev.
Pokud se svého dítěte často ptáte, proč se nemůže chovat „normálně“, může se občas stát, že vám nebude moci odpovědět, nebo vám z rozhovoru vyplyne, že by hrozně rádo chtělo být hodné, ale že to tak nějak nejde. V takových případech je třeba zbystřit, protože popsané chování vzbuzuje podezření, že dítě vaše dítě opravdu není „nevychované“, ale že příčinou jeho chování může být porucha aktivity a pozornosti (ADHD).
Dobrý den.Potřebovali bychom poradit.Máme vnuka ve věku 10 let.Má ADHD a tím má problém s učivem.Doma s maminkou učí i několik hodin a druhý den při vyvolání neví z toho nic nebo jenom málo.Svého času s ním naše dcera jezdila za lékařkou ,která mu nasazovala nějaký lék.Po čase ale se to vysadilo a ve škole už přestali k jeho nemoci přihlížet.Za sebemenší chybu dostane špatné známky s tí ,že se neučil.Je z toho velice neštastný,protože se doma s maminkou poctivě učí.Je druhý den nevyspalí .Proto bych potřeboval vědět ,zdali existuje nějaké specializované centrum pro vyšetření a léčbu ADHD.Chtěli bychom mu všichni pomoci.Prosím o odpověd.Děkuji Rudolf Beneš Kraslice.
Dobrý den, pane Beneši. Pomoci Vám v tomto případě může pedagogicko-psychologická poradna, kde Vašeho vnuka vyšetří a v případě potřeby navrhnou podpůrná opatření pro vzdělávání. Těmito opatřeními se potom bude škola řídit. Ať si rodiče dítěte zavolají do PPP a zažádají si o vyšetření.
Prosím o pomoc, pečujeme o dítě s těžkým ADHD s framakoterapií v biologickém věku 10 let, prověřilo jej již víe psychologů, psychiatrů a PPP, každý s rozdílnými radami etc. Všichni doporučují dětský kolektiv pro jeho „horší“ sociální adaptabilitu. Kluk však kolektiv nezvládá, je v něm běžně centrem posměchu, čemuž se nicméně pro jeho chování příliš nedivím. Reaguje na to agresí, tím že je regulována léky, tak spíše depresí, řvaním. Vyzkoušeli jsme s ním dvě školy i domácí vzdělávání. To jediné dokázalo kluka něco naučit, ale už je nezvládáme. Školy s kvalitnějšími pedagogy jej nechtějí ani s asistentem pedagoga. Má více psychologických posudků o lehké mentální retardaci, což ale odmítá psychiatr ignorujíc, že příčinou sice může být ADHD, ale retardace není příčinou či chorobou, nýbrž reálným symptomem – projevem. Navštěvujeme více PPP, podle toho, co má být v jejich posudku, co si která škola vyžaduje.
Základní učební dovednosti (zákl. počty, porozumění textu) až na občasné „výpadky“ zvládá, obáváme se ale problémů v sociáních kolektivech. Díky tlumení léky je u chlapce regulována agrese, takže na běžný ponížení a výsměch okolí reaguje spíše depresí, smutkem, pláčem, někdy řvaním. V blížícím se období puberty to může mít, obávám se, i fatální následky. Zdá se mi, že by potřeboval psychologickou pomoc i podporu, jelikož jako rodiče mu ji již také nejsme schopni více poskytnout. Žádného psychologa či zařízení toto nabízící jsme však zatím nenašli. Předem velké díky za jakékoli slovo.